Laporan dari Shanghai HP Lepas Printer All In One Mobile Pertama di Dunia

shares |

FOTO: Printer all in one HP (ash / inet)


Jakarta - Printer pelbagai fungsi serupa dengan peranti berdimensi besar dan ribet dibawa-bawa. Namun hal itu sepertinya sudah bukan zamannya lagi, printer all in one - yang boleh digunakan untuk copy, scan, dan dan print - kini tak lagi memakan tempat
.
Itulah salah satu peranti yang disodorkan Hewlett-Packard (HP) dalam event global bertajuk Global Influencer Summit di Shanghai, China. HP Officejet 150 Mobile all in One, demikian nama produk tersebut, didakwa sebagai merupakan produk pencetak mudah alih lengkap pertama di dunia.

Seperti laiknya printer multifungsi lain, peranti ini boleh menjalankan beberapa tugas sekaligus. Mulai dari urusan mencetak, scan, dan fotokopi. Hal menarik dari alat ini adalah bentuknya yang kecil sehingga sifatnya lebig portable dan mudah dibawa ke mana saja.

"Produk ini hadir untuk memenuhi keperluan para peniaga yang memerlukan penyelesaian pencetak namun mereka sering mobile," ujar salah seorang perunding produk Hewlett-Packard.

Mobile All-in-One pencetak juga mempunyai ciri-ciri Bluetooth untuk proses pencetakannya dari notebook, mahupun dari smartphone tertentu. Printer dengan berat 3 kg dan dimensi 13,98 x 6,95 x 3,52 inch ini juga tak selalu bergantung dari palam elektrik, sebab sudah dibekalkan bateri lithium-ion yang mampu mencetak sehingga 500 halaman saat dalam keadaan penuh ketika pertama kali digunakan.

Hanya saja, walaupun bersaiz kecil untuk saiz printer multifungsi, peranti ini masih belum boleh terlalu tergesa-gesa ketika menjalankan tugas. Soal harga, boleh dibilang cukup bersaing yakni mencapai USD 399. Mobile All-in-One pencetak dijadualkan sudah boleh mula dikapalkan pada tahun 2012.

Artikel Terkait

0 komentar:

Post a Comment