Review: Acer Iconia Tab A701

shares |


Bicara soal komputer dan laptop, Acer memang sudah punya nama besar. Untuk ranah tablet pun, mereka sudah memulakannya dengan siri Iconia, baik Android dan Windows 8. Salah satu tablet Androidnya adalah
tablet 10,1 inci Iconia Tab A701. Di atas kertas, spesifikasi tablet yang dilengkapi sambungan 3G ini memang menggiurkan. Dengan dimensi 260 (L) x 175 (W) x 10,05 (H) mm dan berat sekitar 695 gram, tablet ini dilengkapi dengan pemproses Nvidia Tegra 3 quadcore dengan clock 1,3 GHz, RAM 1GB, kamera 5 megapixel, webcam HD , bateri 9800 mAh, storage dalaman 32 GB, connectivity 3G dan Wifi, teknologi audio Dolby Mobile 3 + dan mampu merakam video dengan kualiti HD. Ciri unggulan utamanya adalah skrin beresolusi tinggi berbanding tablet 10.1 inci lain. Mencapai resolusi Full HD 1920x1200 piksel, mengungguli rata-rata tablet 10.1 inci lain saat ini yang hanya 1280x800 piksel. OS bawaannya memang ICS, namun sekarang anda boleh update OTA langsung ke Android 4.1.1 Jelly Bean. Bagaimana dengan prestasi tablet dengan harga Rp. 5.725.000 ini?

Reka bentuk dan Bodi
Tablet ini terasa berat dan tebal, namun boleh dimaklumi karena baterenya pun 9800mAh, berkapasiti lebih besar dari tablet Android lain. Bahagian depan glossy hitam, jika dilihat-lihat terutama pada bahagian belakang, tablet 10.1 inci ini mirip dengan laptop Asus, yang mempunyai tekstur titik-titik kecil seperti yang ditemui pada beberapa laptop Acer. Keseluruhan walaupun bukan bahan premium tapi desainnya tidak murahan dan terasa solid.

Bahagian depan tidak ada apa-apa kecuali kamera depan dan logo Iconia Tab di atas, serta logo Acer di bawah. Di bahagian atas tablet, ada butang lock putaran skrin dan butang volume. Port charger berupa micro USB di bahagian bawah, tidak ditutup-tutupi. Sementara butang power / lock dan jack audio ada di sebelah kiri yang pipih. Di sebelah kanan port HDMI tidak terlindung, sementara slot micro SD dan SIM card dilindungi dengan penutup sistem cungkil. Pembesar suara dua buah kiri kanan.

Skrin
Acer A701 menggunakan skrin jenis LCD resolusi full HD 1920x1200 piksel, diatas rata-rata tablet Android saat ini (1280x800 piksel untuk 10.1 inci), kecuali Samsung Nexus 10 yang 2560x1600 piksel. Kualiti skrin bagus, tapi agak reflektif, sehingga penggunaan luar tidak maksimum, layar sukar dilihat. Untuk warna, kontras, kecerahan relatif bagus tapi kalah cemerlang berbanding iPad Retina, namun yang jelas masih lebih bagus dari Samsung Galaxy Tab 2 atau Note 10.1.

Antar Muka
Tablet 10.1 inci ini menggunakan antara muka ala Jelly Bean, namun dengan beberapa kustomisasi yang cukup terlihat. Untuk mengunlock skrin anda boleh menggunakan lock ring, ada akses pintas, secara lalai ke browser, galeri, google search, kamera. Namun anda boleh mengubahsuai akses pintas app yang dikehendaki. Kedudukan lockring boleh diubah namun lingkupnya sempit.

Homescreen standard Android, ada 5 buah laman yang boleh diisi akses pintas app, widget, kertas dinding. Di taskbar ada butang virtual back, home dan recent Apps, lalu ada Acer Ring, serta notififation center ala tablet yang ada sejak Android Honeycomb. Di bar pemberitahuan ada keterangan waktu, penunjuk isyarat, keterangan batere, akses seting dan quick toggle untuk WiFi, Bluetooth, GPS, dan lain-lain.

Yang cukup khas adalah Acer Ring, dengan quick launch, membolehkan anda secara cepat dan mudah mengakses aplikasi dan bookmark kegemaran anda. Untuk memaparkan Ring, anda boleh menekan butang kuning di bahagian bawah skrin. Ada slider untuk tahap kelantangan, akses pintas galeri, pelayar, screenshot dan setting serta pelayar. Akses pintas boleh diganti-ganti, seperti pada lockscreen. Lalu ada bookmark dari akaun Gmail anda. Jika anda tidak mahu aplikasi Acer Ring, anda boleh menghalang-aktifkannya di menu Settings.

Menu utama atau drawer aplikasi sangat standard, dengan latar belakang hitam ala Nexus. Ikon yang tertampil adalah 8x5 ikon app. Selain Apps, ada kategori Widget, serta sebuah akses pintas ke Google PlayStore. Secara umum prestasi tablet quadcore dengan RAM 1GB ini bagus, meski kadang dijumpai lag yang cukup terasa, namun berkat penggunaan OS Android 4.1 Jelly Bean dengan Project Butter, sangat terasa perbezaannya dengan ketika tablet ini menggunakan Ice Cream Sandwich. Tablet ini memang datang dengan ICS, namun ada update sebesar 200MB lebih yang boleh anda muat turun supaya A701 boleh menikmati Jelly Bean. Mengenai lag, sebetulnya tidak menghairankan, mengingat resolusi tablet ini cukup besar, wajar saja GPU GeForce di dalamnya agak kerepotan dalam menjalankan prestasi tablet full HD ini.

Input Teks, Kenalan, Messaging
Untuk input teks terdapat tiga macam keyboard yang anda pilih. Pertama Android keyboard, kedua XT9 Text Input lalu ada Google Voice Typing. Untuk pengetikan kami tidak mengalami masalah melakukan proses pengetikan. Terdapat pula tatacara seperti auto capitalization, vibrate, sound, dan lainnya.

Tablet ini mempunyai sambungan mudah alih, tetapi tentu saja tidak boleh membuat panggilan. Jika anda klik nombor rakan anda, maka anda akan dibawa untuk menghantar SMS ke rakan tersebut. Paparan Contact terbahagi kepada dua bahagian, sebelah kiri merupakan senarai nama-nama yang ada di contact anda, sebelah kanan merupakan detail dari contact yang dipilih. Dengan paparan seperti ini memudahkan anda untuk mendapatkan maklumat tentang contact yang dikehendaki.

Sudah disebutkan jika dengan tablet 10.1 inci ini anda boleh SMS-an. Selain itu, ada Gmail, email hingga instant messaging. Menu messaging tampil sederhana dan intuitif. Paparkan sms hadir dalam bentuk chat sehingga memudahkan untuk melakukan perbualan, sementara paparan Gmail sebagaimana pada tablet lain.

Kamera dan Perakam Video
Untuk antar muka, kamera A701 sangat standard Android, ciri-fiturnya antara lain White Balance, tahap kecerahan, resolusi dan GPS tagging serta mode Panorama. Anda juga boleh memilih untuk melakukan autofocus saja atau membuat fix focus. Tidak ada touch to focus, jadi tumpuan dilakukan sesaat setelah butang shutter pada skrin anda tekan.

Ciri-ciri rakaman video antara lain: white balance, timelapse resolusi dan GPS tagging, serta ada kesan-kesan lucu bawaan Android seperti Silly Faces dan Background. Saat dirakam video bersifat fixed focus. Yang cukup menarik adalah ciri-ciri rakaman suara, anda boleh memilih mode Concert, Narrative, Classroom dan Normal, jadi audio pada rakaman video disesuaikan dengan mode yang anda pilih.

Hasil rakaman video mempunyai ciri-ciri warna mirip kamera. Untuk gerakan cepat, gambar agak blur namun selain itu oke. File yang dihasilkan dalam format 3gp, pada mode 1080p menghabiskan storage sekitar 130MB untuk rakaman video berdurasi 1 minit. Bitrate-nya 17000kbps dengan framerate 29 frame per saat.

Galeri Gambar
Ada dua macam galeri foto yakni galeri standard Android dan aplikasi Photo dari Acer. Kita bahas aplikasi Photo saja. Aplikasi ini boleh dihubungkan dengan AcerCloud untuk penyegerakan foto-foto anda. Bakinya kurang lebih sama saja, anda boleh melakukan share, memutar gambar, menghapuskan gambar dan melihat detail gambar, serta menjalankan gambar. Gambar-gambar boleh dilihat mengikut tarikh, folder dan PicStream.

Pemain video
Seperti gambar, ada dua app pemain video, satu bawaan satu dari Acer, tapi pada dasarnya sama saja. Format yang boleh dimainkan, sampai resolusi 1080p; yakni:. Mkv,. Wmv,. Avi,. Mp4,. Mov. Namun sayangnya fiturnya sangat minim cuma pause dan fast forward. Subtitle. Srt pun tidak boleh dipaparkan. Keunggulannya, pemain video tablet ini punya Dolby mobile untuk video, tatacara treble dan bass serta EQ khusus video seperti Movie, Drama, Music, Comedy, Sport dan lain-lain.

Pemain Muzik
Pemain muzik juga ada dua iaitu Google Play Music dan pemain muzik dari Acer. Seperti galeri foto buatan Acer, disini juga anda boleh menyegerakkan dengan AcerCloud. Lagu-lagu terpisah menjadi beberapa kategori seperti Playlist, Album, Artist, Genre dan Song. Namun untuk menetapkan ekualiser agak ribet, kerana tetapan ada di menu Setting, bukan pada apps itu sendiri. Tatacara Dolby Mobile tersebut merangkumi tatacara treble, bass, dan ekualiser muzik, seperti pop, rock, jazz dan sebagainya. Keluaran suara via pembesar suara pada kelantangan tertinggi tergolong sangat kencang, namun tetap empuk dan tidak menyakiti telinga. Tatacara Dolby plus pembesar suara stereo yang terletak pada bahagian bawah, kiri dan kanan tablet ini membuat perbezaan suara stereo kiri dan kanan sangat terasa, baik ketika memainkan lagu atau menonton filem.

Kesambungan

  • GSM 850/900/1800/1900 MHz
  • HSDPA 850/2100 MHz
  • WiFi 802.11 b / g / n
  • Bluetooth 2.1
  • slot micro SD
  • slot micro USB dengan keupayaan USB on the go (OTG)
  • port mini HDMI


Web Browser
Pelayar di A701 ini sanggup melakukan multitab hingga 16 buah. Proses pinch anda zoom dapat dilakukan dengan lancar tanpa ada masalah. Prestasinya dalam membuka laman yang dipenuhi banyak kandungan seperti TeknoUp sudah bagus, scrolling, buka tab baru, melakukan loading kandungan, nyaris selalu smooth. Untuk tetapan yang lain adalah standard browser bawaan Android, seperti Incognito, lalu pilihan untuk meminta laman desktop pada laman mobile, serta tetapan history, cookies, javascript, accessibility dan lain-lain.

Daya Tahan batere:
Acer A701 dibenamkan batere lithium polymer dengan kapasiti besar yakni 9800mAh. Sehingga tidak hairan daya tahan baterenya tergolong baik. Internet menyala menggunakan WiFi, tahap kecerahan skrin 50 peratus, penggunaan normal, sesekali menonton video, main Real Racing 2, browsing ringan, dalam 4 jam penunjuk hanya berkurang 20 peratus.

Kesimpulan
Berbanding tablet 10.1 inci yang lain, Acer Iconia Tab A701 mempunyai keunggulan berupa layar full HD 1920x1200 piksel, dengan kualiti yang bagus. Dengan Android 4.1 Jelly Bean juga prestasinya bagus, walaupun tidak sebagus tablet quadcore lain seperti Note 10.1 (yang layarnya beresolusi lebih kecil, dan menggunakan RAM 2GB). Memang tidak banyak pesaing tablet yang dibanderol Rp. 5799.000 ini, dengan harga sama, pesaingnya adalah Apple iPad 2 3G 16GB. Harga di bawahnya, ada Samsung Galaxy Tab 2 10.1 yang lebih murah Rp. 1 juta. Lalu diatas tablet ini ada Galaxy Note 10.1 dengan harga Rp. 6499.000.

Kelebihan

  • paparan Full HD 1920x1200 mengungguli tablet Android lain untuk saat ini
  • sudah ada update Android 4.1 Jelly Bean
  • pembesar suara stereo kuat dan jernih, plus Dolby Mobile


  • batere besar 9800 mAh
  • slot micro SD, port mini HDMI dan keupayaan USB on the go
  • bonus beberapa game EA seperti Real Racing 2 dan Monopoly



Kekurangan

  • skrin agak reflektif
  • prestasi skrin luar tidak bagus
  • lebih tebal dan berat berbanding tablet 10.1 inci lain
  • Kadang-kadang masih ada lag yang cukup terasa

Artikel Terkait

0 komentar:

Post a Comment