Review: Tablet Axioo PicoPad 7 3G

shares |


Tablet 3G tidak selamanya mahal. Axioo membuktikannya dengan tablet Axioo PicoPad 7. Sesuai namanya, tablet ini menggunakan skrin 7 inci dengan resolusi 1024x600 piksel. Selain itu ciri-fiturnya antara lain:


  • Rangkaian: GSM Quadband, WCDMA Dual Band 850/2100MHz, WiFi 802.11 b / g / n
  • Dimensi: 199mm (L) x120mm W) x12.3mm (H)
  • Chip: Boxchip A10 Cortex A8, 1.2GHz, GPU Mali400MP
  • Platform: Android 4.0.3 ICS
  • Kamera: depan 0,3 MP, belakang 2MP
  • Storage: dalaman 8GB, slot Micro SD, RAM 1GB
  • Batere: Li-Po 3000mah
  • Port: Micro USB dan HDMI

Dengan harga Rp. 1.599.000, bagaimana prestasi tablet ini?

Reka bentuk dan Bodi
Tidak ada yang terlalu khas dengan tablet 7 inci ini dari sisi reka bentuk. Baik bahagian depan dan belakang menggunakan bahan plastik glossy, dengan bahagian depan hitam dan bahagian belakang putih. Bingkai di sekeliling skrin cukup tebal, ada earpiece di sebelah kiri dan kamera depan di kanan atas. Untuk bahagian belakang sendiri agak melengkung, disesuaikan dengan genggaman tangan. Ada logo Axioo berwarna metalik yang cukup menarik, serta kamera dan pembesar suara. Tablet ini bersifat unibodi, jadi anda tidak boleh menukar bateri. Semua port ada di bahagian sebelah kanan tablet, yakni mic, port charger (ala Nokia), micro SD, slot kad SIM, jack audio 3.5 mm dan port mini HDMI. Butang kelantangan dan lock ada di bahagian atas. Secara keseluruhan tablet ini sangat enteng dan tipis berbanding tablet 3G 7 inci yang lain.

Skrin
Menggunakan skrin TFT 7 inci, resolusinya standard yakni 1024x600 piksel. Kualitinya sangat bagus untuk tablet sekelasnya. Warna, kontras dan tahap kecerahan tidak buruk, malah secara keseluruhan layarnya relatif bagus untuk peranti sekelasnya. Prestasi skrin di bawah sinar matahari kurang bagus kerana layarnya agak reflektif. Sudut pandang yang kurang luas juga menjadi kelemahan tablet ini.

Antar Muka
Seperti kebanyakan tablet sekelasnya, antara muka yang digunakan oleh PicoPad 7 adalah standard Android 4.0. Kustomisasi yang terasa hanya pada lockscreen, yang selain opsyen Slide to Camera juga memaparkan pilihan Slide to ke aplikasi yang baru anda buka (Recent Apps) hingga 6 apps. Anda juga boleh memakai perlindungan lain berupa berupa pattern, PIN dan password.

Homescreen terdiri dari beberapa skrin home yang tersusun melintang, yang boleh ditambah dinding, menambahkan Widget mahupun akses pintas. Di bahagian paling bawah paparan hadir 3 butang virtual pengganti butang fizikal yakni Back, Home dan Task Switcher (Recent Apps) yang selalu muncul di sebelah kiri serta ikon profil suara dan butang Menu. Bar pemberitahuan masih terletak di bahagian bawah skrin, tepatnya di sebelah kanan. Sebenarnya ini bukan bar pemberitahuan, melainkan Maklumat peranti, memaparkan jam, isyarat WiFi, penunjuk bateri dan tatacara serta tentunya notifikasi yang muncul. Ada beberapa tetapan pada Pemberitahuan yakni pilihan untuk mematikan auto-rotate, menetapkan tahap kecerahan skrin, menyahaktifkan pemberitahuan dan akses pintas ke Settings.

Sementara menu utama terdiri dari dua kategori iaitu Apps dan Widget dengan susunan ikon 6x4 dalam keadaan skrin landscape dan tersusun secara abjad. Tablet ini boleh digunakan dalam 4 arah yang berbeza, namun berdasarkan logo Axioo di belakang, penggunaan utama tablet nampaknya adalah landscape, meskipun tentu terserah kemahuan anda juga. Prestasinya cukup bagus, perpindahan menu, swiping berlangsung smooth, walaupun tidak selalu. Namun entah mengapa anda tidak boleh melakukan screenshot bawaan Android 4.0 (butang lock dan volume down bersamaan). Anehnya tablet ini punya kelemahan mirip dengan Tabulet Octa Duos, yakni butang lock screen yang kurang responsif.

Tablet 7 inci ini boleh digunakan untuk menerima atau membuat panggilan telefon. Suara lawan bicara anda boleh diperdengarkan dari earpiece di atas skrin mahupun via pembesar suara di belakang. Selain itu, untuk kenalan tablet ini menggunakan People dari bawaan Android 4.0 yang terbahagi dalam 3 kategori iaitu Groups, All dan Favorites. List kenalan tersusun mengikut abjad dan tertampil dalam 3 lajur sehingga mudah untuk dibaca. Pada saat menambah kenalan baru, detail kenalan cukup banyak iaitu terdapat nama depan dan belakang, no tel, email, alamat, organisasi, IM, Notes, nickname, website dan internet call. Anda boleh mengimport kenalan dari kad SIM atau melalui akaun Gmail anda dan rangkaian sosial yang anda pasang.

Selain boleh menelefon, tablet ini juga boleh menghantar dan menerima SMS dan MMS. Untuk keperluan messaging lain, ada Gmail dengan tatacara-tatacara yang cukup lengkap dan ciri-ciri yang menyerupai versi desktopnya serta email client yang lain. Untuk berbual secara default ada Google Talk, tentunya juga masih ada pilihan untuk memasang aplikasi chating lain dari Google Play yakni Yahoo Messenger, WhatsApp, Line dan lain-lain.

Kamera dan Perakam Video
Tak ada yang spesial dari kamera PicoPad 7, baik ciri-ciri, UI mahupun hasil. Kameranya depan belakang, depan VGA, belakang 2MP. Antara mukanya standard Android, ciri-fiturnya antara lain White Balance, tahap kecerahan, resolusi dan GPS tagging. Tidak ada autofokus, kamera bersifat fix. Anda boleh mengambil gambar dalam mode panorama. Hasil fotonya sangat kurang, namun bagi tablet sekelasnya memang rata-rata seperti itu.

Galeri Gambar
Cukup aneh, tablet ini tidak punya aplikasi Galeri selayaknya peranti Android dengan versi stock Android ini. Ternyata untuk mengakses fail gambar dan video ada dua cara, yakni melalui File Manager dan aplikasi SuperHD Player yang juga merangkumi video. Untuk Super HD Player, ternyata jika anda buka app tersebut yang tertampil adalah galeri bawaan Android 4.0, dengan latar belakang hitam dan bisadibagi satu album, lokasi, waktu turun foto, people dan tags. Gambar boleh di-crop, di-rotate dan di-edit menggunakan editor foto sederhana bawaan Android. Gambar juga boleh di-share melalui Picasa dan Gmail, dan rangkaian sosial yang anda pasang.

Pemain Video
Tidak percuma Super HD Player ini ikonnya ada tulisan 2160p. Kerana video 4K format. Mp4 dario Youtube (3840x2160 piksel) boleh dimainkan, walaupun nge-lag. Format-format 1080p lain yang diletak di storage semuanya boleh dimainkan, antara lain:. Avi,. Mp4,. Mov,. Wmv,. Mkv dan. M2ts yang direname ke mp4. Subtitle pun terbaca, jika formatnya. Srt dan ada di folder yang sama dengan tajuk yang sama dengan fail video. Tatacara subtitle lengkap yakni saiz, warna, dan penyegerakan delay. Selain, itu ada tatacara aspek nisbah.

Pemain Muzik
Untuk aplikasi mp3 player, ia kelihatan mirip dengan versi Gingerbread, belum menggunakan Google Music Play. Namun, sudah ada ciri tatacara sound effect. Ada kesan Hiphop, Jazz, Pop, Rock dan sebagainya serta tatacara manual. Muzik terbahagi mengikut Artist, Albums, Songs, Playlist dan Now Playing. Kualiti suara yang dihasilkan pembesar suara cukup kuat dan mempunyai dentuman bass yang lebih terasa berbanding peranti mobile pada umumnya. Mirip-miriplah dengan speaker laptop.

Kesambungan

  • GSM 850/900/1800/1900 MHz
  • 3G WCDMA 850/2100 MHz
  • WiFi 802.11 b / g / n
  • Bluetooth 2.1
  • slot micro SD
  • slot micro USB
  • port mini HDMI

Web Browser
Pelayar pada Axioo PicoPad 7 sanggup membuka tab sampai maksimum 16 buah tab sekaligus. Namun prestasinya dalam membuka laman yang dipenuhi banyak kandungan seperti TeknoUp lumayan bagus, meski terkadang lag yang lumayan terasa. Pinch and zoom boleh dilakukan untuk membesarkan paparan skrin. Untuk tetapan yang lain adalah standard browser bawaan Android, seperti Incognito, lalu pilihan untuk meminta laman desktop pada laman mobile, serta tetapan history, cookies, javascript, accessibility dan lain-lain.

Daya Tahan batere
Dengan kapasiti bateri hanya 3000mah, sukar berharap banyak untuk tablet ini, apatah lagi jika anda juga mengaktifkan isyarat mudah alih. Sebagus-bagusnya jika digunakan, tablet ini paling lama berlangsung sehari hari kerja sahaja. Anehnya, keanehan penunjuk bateri yang juga ada di peranti-peranti Tabulet hadir disini. Saat batere menunjukkan penunjuk 30-an peratus, didiamkan sejenak, tiba-tiba ada penunjuk bunyi lowbatt yang menunjukkan batere ada di posisi 14 peratus.

Kesimpulan

Axioo Picopad 7 3G ini punya banyak kelemahan, namun setanding dengan harganya. Selain itu nama Axioo sudah dikenal terlebih dulu dengan laptopnya. Kelebihan utamanya adalah pemain video yang hampir boleh memainkan video apapun yang anda letakkan di storage. Sementara kekurangannya, batere yang kurang kuat.

Kelebihan

- Tablet berkemampuan bimbit dengan harga murah
- Pemain video yang hebat
- Skrin relatif bagus di kelasnya
- Port HDMI
- Slot micro SD

Kekurangan


  • Prestasi terkadang agak lemot
  • peringkat reflektivitas skrin tinggi
  • batere boros
  • Butang lock / power kurang responsif

Artikel Terkait

0 komentar:

Post a Comment